tacka vet jag jämnställdhetens Sverige

För visst är det så?
Sverige är jämnställdhetens land på alla plan, oav sett vad.
Eller?
För det som ett tag har gnagt mej inombords likt en liten råttjävel är följande.

Vi har ett kungahus.
Tycker du inte om kungahuset så är du emot monarki, på 1800-talet hade detta lett till att du säkerligen stenats till döds.
Vem som helst kan inte bli kung, du måste födas kungligt för att kanske någon dag få den rollen.
Om du nu inte har en storasyster som självfallet blir kronprinsessa och därför tronföljare, hennes man kan aldrig bli kung, han blir bara kronprins medan en vanlig tjej som gifter sej med kungen blir drottning.
Ja, det är ju jämnställt.
Sen har jag också undrat varför en kung MÅSTE vara en han?!
Varför?
Och varför kan inte JAG läsa till kung på gymnasiet eller högskola, mej veteligen kan man plugga till precis allt annat, men just kung är visst en sällsynt inriktning och det närmsta du kommer kungahuset är att läsa statsvetenskap eller bli yrkesmilitär.
Och även om man nu hade kunnat plugga till kung så hade jag ändå aldrig fått chansen för att jag är "kvinna" och kung är ett "manligt yrke".
Vi kan ju kolla på det här med presidenter, vem som helst kan bli president i USA, till och med svarta tydligen.
En svart hade ALDRIG kunnat bli kung i Sverige.
Men president går bra och du behöver inte ens ha någon utbildning för det.
Det räcker med att du har en förkärlek till krig, massmord och hasch.
Maktbegär och ett riktigt pokerface är meriterande, men inget krav.

Det är jämnställt, men kolla på Sverige.
Sverige är tydligen inte så jävla jämnställt som Mona Sahlin vill få det att framstå, och det finns dessutom bevis för det tydliga särbehandlandet av kvinnor.

Så vad hände med att alla är lika mycke värda och att ingen ska särbehandlas oavsett yttre faktorer?!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0