snökaos

Det finns ett gammalt talesätt som säger - "Kall vinter = varm sommar".
Jag vet inte om jag vill tro på det, jag väjer att vifta bort det lite fint.
Precis som människan viftade bort Maya-indianernas teori om att värden skule gå under 12-12-12.
Där ged jag lite snyggt in på ett annat ämne.
Nog om det.
Snökaos var det.
Idag är det utfärdat klass-1 varning och redan nu blåser det som det annars bara kan göra på Himalayas högsta topp.
Thank you god, så snöar det inte så fasligt mycke ännu.
Vättern har fått ett fruktansävrt fult istäcke och det är där jag ifrågasätter talesättet att vi pga det skulle få en varm sommar.
Jag minns en vinter när jag var liten.
17november 1995 drabbades vi av en snöstorm, det blev så kallt att Vättern frös.
Boende på Visingsö kunde ta bilen över till fastlandet eftersom isen var uppåt en meter tjock.
Men oj, vilken varm sommar vi fick ´96 fnissar jag på ett mycke ironiskt sätt.
Vätterna smälte så småningom och de små isflaken flöt bara omkring till Maj nångång.
Den sommaren var det inte så frestande att bada om man säger så.

Så nej tack, ingen mer snö och kyla.
Det innebär att Vättern är snorkall i sommar, och vädret blir minsann inte varmare.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0