det här med hicka

Ett fenomen jag tillfälligt lider av.
Det finns en rad olika saker som sägs hjälpa mot det, så kallade husmors kurer.
1. Dricka vatten upp och ner.
2. Hålla andan och räkna till 10.
3. Hålla andan och svälja 3gånger.
4. Äta en tesked socker.

Dessa "hyponeurikostiska diafragmakontravibrationer" eller "singultus" som det kallas på läkarspråket, är oönskade, upprepande medfödda reflexsammandragningar i mellangärdet.
Men egentligen vad gör dom för nytta?
Är det bara ännu ett bihang vi får dras med, precis som blindtarmen eller visdomständerna?
Okej, jag vet att hickningar inte är ett bihang eftersom det är en reflexsammandragning men jag hoppas ni fattar poängen här.
Att hicka låter, ifall ni inte visste och vill veta är för att den plötsliga luftströmmen ner i lungorna får stämbanden att slå ihop och skapar det hickande ljudet..

Att man gäspar har ju iallafall en innebörd, att syresätta hjärnan.
Hickningar kanske användes på stenåldern då man var kapabel att kontrollera hickningarna när man var ute i skogen för att skrämma bort eventuella rovdjur.

Vem vet.. inte jag..
Vet du, så säg!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0