en sak jag inte förstår, fortfarande...

Det här med ketchup alltså, det kan reta upp mej ibland.
Väl medveten om att det är ett ständigt återkommande irritationsmoment på denna bloggen om huruvida namnet ketchup ens borde godkännas som namn.
Vem var idioten som bestämde det?
Ketchup liksom, snacka om bristande fantasi.

Efterforskningar i ämnet visar att det egentligen borde heta tomatmos.
Detta är något jag tänker föreslå att statistiska centralbyrån gör en enkät om som sedan svenska folket får fylla i, för att vi sedan ska komma fram till hur stor procent av svenska folket som står på min sida.
Fransson VS Ketchup...

Jag har till och med en del anledningar som talar för att ett namnbyte borde genomföras.
1. Det heter potatismos och inte potchup... (!!!)
2. Det heter äppelmos och inte äppchup... (!!!)
3. Det heter rotmos och inte rotchup... (!!!)
4. Okej, pulvermos borde inte godkännas som livsmedel så det hoppar vi över.
5. Och ja, det var väl det jag kom på..


Söker man däremot på potatismos på wikipedia så är det en definitionsfråga gällande om det heter mos eller puré, detta tycker jag är vanvett.
Puré äter barn, och tomatpuré finns ju redan och det smakar absolut inte likadant som tomatmos.

Jag planerar nu att gå i strejk tills det att "ketchuptillverkarna" inser sitt misstag och ändrar namn till tomatmos.
Trodde vi försökte göra sverige jämnställt och att inte särbehandla någon eller något.
Men tydligen så gör vi det, tomaterna särbehandlas.
Heinz och Felix, MOS VS KETCHUP


Kommentarer
Postat av: liten

Fast att det är mos kan jag inte riktigt hålla med om. Mos är tjockare, fast kan därimot inte komma på något annat det liknar. sås kanske?

2010-06-16 @ 11:14:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0